Uwaga! Od stycznia 2017r. organizujemy bezpłatną terapię w ramach wczesnego wspomagania rozwoju!
Najważniejsze są pierwsze lata życia dziecka. Interwencja na wczesnym etapie rozwoju znacznie poprawia efekty terapii i rehabilitacji.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmujemy dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju, niektóre choroby i/lub niepełnosprawność, posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Oczywiście im wcześniej dziecko i rodzina zostaną objęci wsparciem, tym większa szansa na znaczną redukcję nieprawidłowości, a czasem ich wyeliminowanie.
Co zrobić, aby uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania?
Należy zgłosić się do nas (pierwszą wizytę umawiamy telefonicznie – tel. 792-193-234) , najlepiej od razu z kompletem dokumentacji medycznej obrazującej stan zdrowia dziecka, w tym z wynikami badań, orzeczeniem o niepełnosprawności (jeśli dziecko posiada), zaświadczeniami od lekarzy: rodzinnego i innych specjalistów (np. neurologa, psychiatry, lekarza rehabilitacji, ortopedy, etc.). Będziemy musieli dodatkowo przeprowadzić szereg badań mających na celu m.in. wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, zaburzeń mowy i SI. Proszę też przygotować się na trudny nieraz wywiad, który uwzględnia pytania z okresu przebiegu ciąży i porodu, a czasem też stanu zdrowia matki przed ciążą, ponieważ wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na zdrowie maluszka.
Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie i stymulację rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego oraz motoryki małej i dużej dziecka. Terapię możemy rozpocząć od momentu wykrycia niepełnosprawności lub innych problemów ze zdrowiem i kontynuować do rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole. Obejmuje ona na pierwszym etapie ustalenie kierunków działań i ich częstotliwości (od 4 do 8 godz. w tygodniu). Harmonogram wsparcia uwzględnia również nawiązanie kontaktu z innymi instytucjami pomocowymi, tak żeby wspomaganie korespondowało ze wsparciem oferowanym przez ośrodek zdrowia, rehabilitantów, a czasem też ośrodka pomocy społecznej.
Na podstawie rozpoznania i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka tworzy się indywidualny plan działań dla dziecka i dla rodziny. Zawsze pamiętamy o tym, że rodzice również potrzebują wsparcia, gdy w grę wchodzą problemy ze zdrowiem ich ukochanego dziecka. Rodzice mają prawo do przeżywania bardzo różnych, czasem skrajnych emocji, od radości z narodzin dziecka, przez lęk o jego zdrowie, po gniew i wstyd. My wiemy, że wszystkie te emocje są naturalne, dlatego rozumiemy i wspieramy rodziców.
Wszelkie podejmowane działania są na bieżąco monitorowane, analizowane i korygowane w zależności od potrzeb i rozwoju dziecka oraz rodziców.
Od stycznia 2017r. roku wprowadzamy bezpłatną terapię dla maluchów posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Zapisy prowadzimy w godzinach pracy poradni, wymagana jest wizyta osobista poprzedzona kontaktem telefonicznym.
Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania uzyskać można w poradniach publicznych i niepublicznych, w których został powołany odpowiedni zespół opiniujący, składający się min. z psychologa, pedagoga i logopedy. W pracach zespołu mogą brać udział też inni specjaliści, np. lekarz i/lub fizjoterapeuta, w zależności od potrzeb dziecka.
Jakie m.in. choroby pozwalają na objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju?
Wymienione poniżej (wg ICD-10) jednostki chorobowe, są jednym ze wskazań do udzielania tej formy pomocy. Nie jest to katalog zamknięty.
Jeśli Twoje dziecko choruje na którąś z poniższych chorób lub niepokoi Cię jego rozwój z innych względów prosimy o kontakt z naszą Poradnią. Poinformujemy Państwa o procedurze obowiązującej podczas starania się objęcie dziecka terapią organizowaną w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
- NIEKTÓRE STANY ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE OKOŁOPORODOWYM
- stan płodu i noworodka spowodowany czynnikami matczynymi oraz powikłaniami ciąży – P00
- stan płodu i noworodka spowodowany innymi powikłaniami czynności porodowej i porodu –P03
- opóźniony wzrost płodu i niedożywienie płodu – P05
- zaburzenia związane z krótkim czasem trwania ciąży i niskiej urodzeniowej masie ciała – P07
- URAZ PORODOWY
- rozerwanie struktur śródczaszkowych i krwotok spowodowany urazem porodowym – P10
- inne porodowe urazy ośrodkowego układu nerwowego – P11
- uraz porodowy obwodowego układu nerwowego – P14
- inne urazy porodowe – P15
- ZABURZENIA ODDECHOWE I SERCOWO-NACZYNIOWE SWOISTE DLA OKRESU OKOŁOPORODOWEGO
- niedotlenienie wewnątrzmaciczne – P20
- zaburzenia oddychania noworodka – P22
- zamartwica urodzeniowa – P21
- ZABURZENIE KRWOTOCZNE I HEMATOLOGICZNE U PŁODU I NOWORODKA
- śródczaszkowy nieurazowy krwotok u płodu i noworodka –P52
- inne krwotoki u noworodka – P54
- INNE STANY ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE OKOŁOPORODOWYM
- drgawki noworodka – P90
- inne zaburzenia mózgowe noworodka – P91
- zaburzenia napięcia mięśniowego noworodka – P94
- WRODZONE WADY ROZWOJOWE, ZNIEKSZTAŁCENIA I ABERRACJE CHROMOSOMOWE:
- przepuklina mózgowa – Q01
- małogłowie – Q02
- wodogłowie wrodzone – Q03
- rozszczep kręgosłupa – Q05
- inne wrodzone wady rozwojowe układu nerwowego – Q07
- WRODZONE WADY ROZWOJOWE I ZNIEKSZTAŁCENIA UKŁADU MIĘŚNIOWOSZKIELETOWEGO:
- rozszczep wargi i podniebienia – Q37
- wrodzone zniekształcenie mięśniowo-kostne w zakresie czaszki, twarzy, kręgosłupa i klatki piersiowej – Q67
- palce dodatkowe – Q69
- zrost palców – Q70
- zniekształcenie zmniejszające kończyny – Q73
- INNE WADY ROZWOJOWE
- inne określone zespoły wad rozwojowych dotyczące wielu układów – Q87
- inne wrodzone wady rozwojowe niesklasyfikowane gdzie indziej – Q89
- ABERRACJE CHROMOSOMOWE NIESKLASYFIKOWANE GDZIE INDZIEJ
- zespół Downa – Q90
- zespół Edwardsa i zespół Pataua – Q91
- zespół Turnera – Q96
- inne trisomie i częściowe trisomie autosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q92
- monosomie i delacje autosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q93
- inne aberracje chromosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q99
- CHOROBY UKŁADU NERWOWEGO
- następstwa chorób zapalnych ośrodkowego układu nerwowego – G09
- UKŁADOWE ZANIKI PIERWOTNE ZAJMUJĄCE OŚRODKOWY UKŁAD NERWOWY
- zanik mięśni pochodzenia rdzeniowego i zespoły pokrewne – G12
- ZABURZENIA POZAPIRAMIDOWE I ZABURZENIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
- dystonia – G24
- inne zaburzenia pozapiramidowe i zaburzenia czynności ruchowych – G25
- zaburzenia pozapiramidowe i zaburzenia czynności ruchowych w chorobach sklasyfikowanych gdzie indziej – G26
- ZABURZENIA OKRESOWE I NAPADOWE
- padaczka – G40,
- stan padaczkowy – G41
- CHOROBY POŁĄCZEŃ NERWOWO-MIĘŚNIOWYCH I MIĘŚNI
- miastenia ciężka rzekomoporaźna i inne zaburzenia nerwowo-mięśniowe –G70
- pierwotne zaburzenia mięśniowe – G71
- PORAŻENIA MÓZGOWE I INNE ZESPOŁY PORAŻENNE
- dziecięce porażenie mózgowe – G80
- porażenie połowicze – G81
- porażenie kończyn dolnych i porażenie czterokończynowe – G82
- inne zespoły porażenne – G83
- INNE ZABURZENIA UKŁADU NERWOWEGO
- wodogłowie – G91
- encefalopatia toksyczna – G92
- inne zaburzenia mózgu – G93
- inne zaburzenia układu nerwowego niesklasyfikowane gdzie indziej – G98
- ZABURZENIA PSYCHICZNE I ZABURZENIA ZACHOWANIA
- upośledzenie umysłowe lekkie – F70
- upośledzenie umysłowe umiarkowane – F71
- upośledzenie umysłowe głębokie – F72
- upośledzenie umysłowe BNO (nieokreślone) – F79
- specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka – F80
- zaburzenia artykulacji (dyslalie) – F80.0
- zaburzenia ekspresji mowy – F80.1
- zaburzenia rozumienia mowy i wrodzone zaburzenia percepcji słuchowej, dysfazja, afazja, głuchota słów – F80.2
- zaburzenia mowy BNO – F80.9
- specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych – F82
- autyzm dziecięcy – F84.0
- autyzm atypowy – F84.1
- zespół Retta – F84.2
- zaburzenia zachowania – F91
- zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie – F93
- lęk przed separacją w dzieciństwie– F93.0
- zaburzenia funkcjonowania społecznego zaczynające się w dzieciństwie – F94
- mutyzm wybiórczy – F94.0
- tiki – F95
- zespół tików głosowych i ruchowych (zespół Giles de la Tourette) – F95.2
- stereotypie ruchowe – F98.4
- opóźnienie rozwoju psychoruchowego – R62
- CHOROBY OKA – UPOŚLEDZENIE WIDZENIA I ŚLEPOTA
- upośledzenie widzenia – H53
- zaburzenia widzenia, nieokreślone – H53.9
- ślepota i upośledzenie wzroku – H54
- ślepota obuoczna – H54.0
- upośledzenie wzroku – H54.2
- nieokreślona utrata wzroku – H54.7
- CHOROBY UCHA – INNE CHOROBY UCHA
- głuchota przewodzeniowa i czuciowo-nerwowa (odbiorcza) – H90
- głuchota przewodzeniowa, obustronna – H90.0
- głuchota przewodzeniowa, nieokreślona – H90.2
- głuchota czuciowo-nerwowa, obustronna – H90.3
- głuchota czuciowo-nerwowa, nieokreślona – H90.5
- inna głuchota – H91
- ubytek słuchu, nieokreślony – H91.9
- inne zaburzenia percepcji słuchowej – H93.2