Uwaga! Od stycznia 2017r. organizujemy bezpłatną terapię w ramach wczesnego wspomagania rozwoju!

Najważniejsze są pierwsze lata życia dziecka. Interwencja na wczesnym etapie rozwoju znacznie poprawia efekty terapii i rehabilitacji.

Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmujemy dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju, niektóre choroby i/lub niepełnosprawność, posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Oczywiście im wcześniej dziecko i rodzina zostaną objęci wsparciem, tym większa szansa na znaczną redukcję nieprawidłowości, a czasem ich wyeliminowanie.

Co zrobić, aby uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania?

Należy zgłosić się do nas (pierwszą wizytę umawiamy telefonicznie – tel. 792-193-234)  , najlepiej od razu z kompletem dokumentacji medycznej obrazującej stan zdrowia dziecka, w tym z wynikami badań, orzeczeniem o niepełnosprawności (jeśli dziecko posiada), zaświadczeniami od lekarzy: rodzinnego i innych specjalistów (np. neurologa, psychiatry, lekarza rehabilitacji, ortopedy, etc.). Będziemy musieli dodatkowo przeprowadzić szereg badań mających na celu m.in. wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, zaburzeń mowy i SI.  Proszę też przygotować się na trudny nieraz wywiad, który uwzględnia pytania z okresu przebiegu ciąży i porodu, a czasem też stanu zdrowia matki przed ciążą, ponieważ wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na zdrowie maluszka.

Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie i stymulację rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego oraz motoryki małej i dużej dziecka. Terapię możemy rozpocząć od momentu wykrycia niepełnosprawności lub innych problemów ze zdrowiem i kontynuować do rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole. Obejmuje ona na pierwszym etapie ustalenie kierunków działań i ich częstotliwości (od 4 do 8 godz. w tygodniu). Harmonogram wsparcia uwzględnia również nawiązanie kontaktu z innymi instytucjami pomocowymi, tak żeby wspomaganie korespondowało ze wsparciem oferowanym przez ośrodek zdrowia, rehabilitantów, a czasem też ośrodka pomocy społecznej.

Na podstawie rozpoznania i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka tworzy się indywidualny plan działań dla dziecka i dla rodziny. Zawsze pamiętamy o tym, że rodzice również potrzebują wsparcia, gdy w grę wchodzą problemy ze zdrowiem ich ukochanego dziecka. Rodzice mają prawo do przeżywania bardzo różnych, czasem skrajnych emocji, od radości z narodzin dziecka, przez lęk o jego zdrowie, po gniew i wstyd. My wiemy, że wszystkie te emocje są naturalne, dlatego rozumiemy i wspieramy rodziców.

Wszelkie podejmowane działania są na bieżąco monitorowane, analizowane i korygowane w zależności od potrzeb i rozwoju dziecka oraz rodziców.

Od stycznia 2017r. roku wprowadzamy bezpłatną terapię dla maluchów posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Zapisy prowadzimy w godzinach pracy poradni, wymagana jest wizyta osobista poprzedzona kontaktem telefonicznym.

Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania uzyskać można w poradniach publicznych i niepublicznych, w których został powołany odpowiedni zespół opiniujący, składający się min. z psychologa, pedagoga i logopedy. W pracach zespołu mogą brać udział też inni specjaliści, np. lekarz i/lub fizjoterapeuta, w zależności od potrzeb dziecka.

Jakie m.in. choroby pozwalają na objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju?

Wymienione poniżej (wg ICD-10) jednostki chorobowe, są jednym ze wskazań do udzielania tej formy pomocy. Nie jest to katalog zamknięty.

Jeśli Twoje dziecko choruje na którąś z poniższych chorób lub niepokoi Cię jego rozwój z innych względów prosimy o kontakt z naszą Poradnią. Poinformujemy Państwa o procedurze obowiązującej podczas starania się objęcie dziecka terapią organizowaną w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

  1. NIEKTÓRE STANY ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE OKOŁOPORODOWYM
  • stan płodu i noworodka spowodowany czynnikami matczynymi oraz powikłaniami ciąży – P00
  • stan płodu i noworodka spowodowany innymi powikłaniami czynności porodowej i porodu –P03
  • opóźniony wzrost płodu i niedożywienie płodu – P05
  • zaburzenia związane z krótkim czasem trwania ciąży i niskiej urodzeniowej masie ciała – P07
  • URAZ PORODOWY
    • rozerwanie struktur śródczaszkowych i krwotok spowodowany urazem porodowym – P10
    • inne porodowe urazy ośrodkowego układu nerwowego – P11
    • uraz porodowy obwodowego układu nerwowego – P14
    • inne urazy porodowe – P15
  • ZABURZENIA ODDECHOWE I SERCOWO-NACZYNIOWE SWOISTE DLA OKRESU OKOŁOPORODOWEGO
    • niedotlenienie wewnątrzmaciczne – P20
    • zaburzenia oddychania noworodka – P22
    • zamartwica urodzeniowa – P21
  • ZABURZENIE KRWOTOCZNE I HEMATOLOGICZNE U PŁODU I NOWORODKA
    • śródczaszkowy nieurazowy krwotok u płodu i noworodka –P52
    • inne krwotoki u noworodka – P54
  • INNE STANY ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ W OKRESIE OKOŁOPORODOWYM
    • drgawki noworodka – P90
    • inne zaburzenia mózgowe noworodka – P91
    • zaburzenia napięcia mięśniowego noworodka – P94
  1. WRODZONE WADY ROZWOJOWE, ZNIEKSZTAŁCENIA I ABERRACJE CHROMOSOMOWE:
  • przepuklina mózgowa – Q01
  • małogłowie – Q02
  • wodogłowie wrodzone – Q03
  • rozszczep kręgosłupa – Q05
  • inne wrodzone wady rozwojowe układu nerwowego – Q07
  • WRODZONE WADY ROZWOJOWE I ZNIEKSZTAŁCENIA UKŁADU MIĘŚNIOWOSZKIELETOWEGO:
    • rozszczep wargi i podniebienia – Q37
    • wrodzone zniekształcenie mięśniowo-kostne w zakresie czaszki, twarzy, kręgosłupa i klatki piersiowej – Q67
    • palce dodatkowe – Q69
    • zrost palców – Q70
    • zniekształcenie zmniejszające kończyny – Q73
  • INNE WADY ROZWOJOWE
    • inne określone zespoły wad rozwojowych dotyczące wielu układów – Q87
    • inne wrodzone wady rozwojowe niesklasyfikowane gdzie indziej – Q89
  • ABERRACJE CHROMOSOMOWE NIESKLASYFIKOWANE GDZIE INDZIEJ
    • zespół Downa – Q90
    • zespół Edwardsa i zespół Pataua – Q91
    • zespół Turnera – Q96
    • inne trisomie i częściowe trisomie autosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q92
    • monosomie i delacje autosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q93
    • inne aberracje chromosomów niesklasyfikowane gdzie indziej – Q99
  1. CHOROBY UKŁADU NERWOWEGO
  • następstwa chorób zapalnych ośrodkowego układu nerwowego – G09
  • UKŁADOWE ZANIKI PIERWOTNE ZAJMUJĄCE OŚRODKOWY UKŁAD NERWOWY
    • zanik mięśni pochodzenia rdzeniowego i zespoły pokrewne – G12
  • ZABURZENIA POZAPIRAMIDOWE I ZABURZENIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH
    • dystonia – G24
    • inne zaburzenia pozapiramidowe i zaburzenia czynności ruchowych – G25
    • zaburzenia pozapiramidowe i zaburzenia czynności ruchowych w chorobach sklasyfikowanych gdzie indziej – G26
  • ZABURZENIA OKRESOWE I NAPADOWE
    • padaczka – G40,
    • stan padaczkowy – G41
  • CHOROBY POŁĄCZEŃ NERWOWO-MIĘŚNIOWYCH I MIĘŚNI
    • miastenia ciężka rzekomoporaźna i inne zaburzenia nerwowo-mięśniowe –G70
    • pierwotne zaburzenia mięśniowe – G71
  • PORAŻENIA MÓZGOWE I INNE ZESPOŁY PORAŻENNE
    • dziecięce porażenie mózgowe – G80
    • porażenie połowicze – G81
    • porażenie kończyn dolnych i porażenie czterokończynowe – G82
    • inne zespoły porażenne – G83
  • INNE ZABURZENIA UKŁADU NERWOWEGO
    • wodogłowie – G91
    • encefalopatia toksyczna – G92
    • inne zaburzenia mózgu – G93
    • inne zaburzenia układu nerwowego niesklasyfikowane gdzie indziej – G98
  1. ZABURZENIA PSYCHICZNE I ZABURZENIA ZACHOWANIA
  • upośledzenie umysłowe lekkie – F70
  • upośledzenie umysłowe umiarkowane – F71
  • upośledzenie umysłowe głębokie – F72
  • upośledzenie umysłowe BNO (nieokreślone) – F79
  • specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka – F80
  • zaburzenia artykulacji (dyslalie) – F80.0
  • zaburzenia ekspresji mowy – F80.1
  • zaburzenia rozumienia mowy i wrodzone zaburzenia percepcji słuchowej, dysfazja, afazja, głuchota słów – F80.2
  • zaburzenia mowy BNO – F80.9
  • specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych – F82
  • autyzm dziecięcy – F84.0
  • autyzm atypowy – F84.1
  • zespół Retta – F84.2
  • zaburzenia zachowania – F91
  • zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się w dzieciństwie – F93
  • lęk przed separacją w dzieciństwie– F93.0
  • zaburzenia funkcjonowania społecznego zaczynające się w dzieciństwie – F94
  • mutyzm wybiórczy – F94.0
  • tiki – F95
  • zespół tików głosowych i ruchowych (zespół Giles de la Tourette) – F95.2
  • stereotypie ruchowe – F98.4
  • opóźnienie rozwoju psychoruchowego – R62
  1. CHOROBY OKA – UPOŚLEDZENIE WIDZENIA I ŚLEPOTA
  • upośledzenie widzenia – H53
  • zaburzenia widzenia, nieokreślone – H53.9
  • ślepota i upośledzenie wzroku – H54
  • ślepota obuoczna – H54.0
  • upośledzenie wzroku – H54.2
  • nieokreślona utrata wzroku – H54.7
  1. CHOROBY UCHA – INNE CHOROBY UCHA
  • głuchota przewodzeniowa i czuciowo-nerwowa (odbiorcza) – H90
  • głuchota przewodzeniowa, obustronna – H90.0
  • głuchota przewodzeniowa, nieokreślona – H90.2
  • głuchota czuciowo-nerwowa, obustronna – H90.3
  • głuchota czuciowo-nerwowa, nieokreślona – H90.5
  • inna głuchota – H91
  • ubytek słuchu, nieokreślony – H91.9
  • inne zaburzenia percepcji słuchowej – H93.2